Film Eve no Jikan (Time of Eve)

Tarih: | Yazar: Sevil Yılmaz

4

Eve no Jikan (Time of Eve)

Time of Eve (イヴの時間 Ivu no Jikan) yakın gelecekte Japonya’da adroidlerin günlük yaşamda kullanılmasını konu alıyor. Gelecek deyince aklınıza uçan arabalar ya da uzay gemileri gelmesin. Robotların günlük yaşamda insanlarla olan ilişkilerini anlatan çok daha basit bir hikaye bu. Daha derinlemesine bakıldığında ise kendimize üstün varlık diyen biz insanların, duygularımızdan, anlaşılmaz karakterlerimizden, bulunduğumuz ortamdan etkilendiğimizden dolayı kendimizi ne kadar da sınırladığımızın güzel bir incelemesi.

Bu zaman zarfında adroidler aynı biz insanlara benziyor. İnsan gibi hareket edip, insan gibi konuşuyorlar. Ama insan değiller. İnsan değiller, çünkü verdiğimiz emirlerle çalışıyorlar. İnsan değiller, çünkü duyguları yok. Dönemin hükümeti onların insan gibi olmalarından korktuğu için, insana yakın faaliyet gösteren androidlere karşı bir takım yaptırımlarda bulunuyorlar. Bize daha fazla benzeyip bizden biri olmalarından belki de. Belki de yaptığımız işi bizden daha iyi yapabilecekler; bizden daha fazla sevebilecekler; bizim anlaşılmaz karakterimizin aksine bizden daha mantıklı davranabilecekler diye.

Sammy daha fazla insan gibi görünmek için taç ve toka takıyor

Bir gün Rikuo ev adroidi Sammy’nin bazı zamanlarda habersizce evden çıktığını fark eder. GPS kayıtlarına baktığında, kayıtların arasında ilginç bir metin görür: “Are you enjoying the Time of Eve?” Bunun üzerine Sammy’nin gittiği yeri bulmak için sınıf arkadaşı Masaki ile yola çıkarlar ve kendilerini Time of Eve adında ilginç bir kafede bulurlar. Kafenin girişinde şu yazmaktadır:
Bu kafede, insan ve robot ayrımı yapılmaz.

Kafenin tüm sakinlerinin de kendi karakteri var. Neredeyse hiçbir yardımcı karakterin içi boş bırakılmamış.  Rikuo’nun kafede ilk karşılaştığı kişi Akiko (アキコ), oldukça hızlı konuşan neşeli genç bir kız. İlk başta bu karakterinden dolayı insan olduğu sanılır ama daha sonradan android olduğu anlaşılır. Kafede insan ve robot eşitliğine aşırı dikkat eden kafenin baristası Nagi (ナギ); kendine “ben kediyim” diyen ufak şirin kız Chie (チエ) ve onun yaşlı koruyucusu Shimei (シメイ);  sessiz samimi çift Rina (リナ) ve Koji (コージ) ve takım elbiseli gizemli adam Setoro (セトロ) da kafenin diğer sakinleri olarak tanıtılıyor.

Time of Eve kuralları

Hikayenin kurgusu Isaac Asimov’un Üç Robot Yasası, bunlardaki açıklar ve bu açıklardan yola çıkarak meydana gelen bir dizi olay üzerine kurulmuş. Nedir bu yasalar:

  1. Bir robot, bir insana zarar veremez ya da bir insanın zarar görmesine seyirci kalamaz.
  2. Bir robot, birinci yasayla çelişmediği sürece bir insanın emirlerine uymak zorundadır.
  3. Bir robot, birinci ve ikinci yasayla çelişmediği sürece kendi varlığını korumak zorundadır.

Bu üç yasayı senarist ve yönetmen Yasuhiro Yoshiura çok güzel işlemiş. Bir çok olayda bu yasaların izlerini hissedeceksiniz. Yönetmen, kullandığı renkler, ortam ve detaylarla sizi o anki duyguya çekmeyi kolaylıkla başarıyor. Çoğu mekanda bu detayları titizlikle işlemiş. Zamanında Amerika’daki siyahi ayrımı benzeri ayrımcılığı kafelerin önündeki “Robotlar giremez” tabelalarını gördüğünüzde fark edeceksiniz. Şehirdeki parlak ama gri tonlar biraz daha fütüristik ve yalnızlık hissini verirken; kafenin çiziminde kullanılan daha koyu ve kahverengi tonları oranın gizli bir mekan olmakla birlikte sıcak ve samimi olduğu izlenimini uyandırıyor. Kahveyi ve kafeleri çok sevdiğim için bu benim hissiyatım da olabilir. Çok beğendiğim karelerden biri de eski tip bir robottaki göz yaşına benzer paslanmaydı. Yine ilk modellerden birinin ona ne kadar kötü davranılsa, tüm hafızası silinse dahi sahibinin çocuğunun kendine taktığı adı hatırlaması animedeki inanılmaz detaylardan.

Bir diğer ufak ayrıntı da animenin sinematografisinde. Anlatım çoğunlukla üçüncü şahıs gözüyle canlandırılmış. Ama bazı anlarda yönetmen birinci şahısa geçiş yapıyor. Bu anlarda kamera açısı değişimindeki anlık titremeler seyirciyi sahnenin içerisine çekerek kendileri anı yaşıyormuş izlenimi uyandırıyor. Çizimleri ve kullanılan renkler bana Byousoku 5 Centimeter‘i andırdı.

Yazının başında söylediğim gibi karakterlerimizin kafaları karışıktır. Biri ev androidinin insan tepkileri göstermesinden, diğeri çocukluğunda kendi robotu tarafından ihanete uğradığını düşündüğünden robotlara karşı güvensizlik hissetmektedir. Bu yüzden bazı durumlarda androidlere oldukça sert davranırlar. Her şeye rağmen androidleri, onları arkadaşları gibi görüp mümkün olduğu kadar korumaya çalışır. Hikayenin kırılma noktası da işte tam o anda olur.

eve-no-jikan-log

Son zamanlarda izlediğim en ilginç animelerden biriydi. Her ne kadar durağan bir yapısı olsa da sıkılmadan izledim. Çizimleri, kurgusu, anlatımı, yarattığı hissiyat mükemmeldi. Orijinalinde Ağustos 2008, Eylül 2009 tarihleri arasında altı bölümlük ONA şeklinde yayınlanmış. Mayıs 2010‘da da tüm bölümler birleştirilip bir film halinde tekrardan yayınlanmış. Film ve ONA PG-13 olarak değerlendirilmiş. Zaten çocuklarınızla izlemeniz filmdeki aksiyon azlığından zor olabilir. Yine aynı yönetmenin çok beğendiğimiz bir diğer filmi Tepetaklak Patema (サカサマのパテマ, Sakasama no Patema) ile ilgili yazıyı da okumanızı tavsiye ederim.

Kaynaklar

http://www.themanime.org/viewreview.php?id=1341
https://animereviewers.wordpress.com/2010/12/09/time-of-eve-review-movieona/
Kapak resmi: http://roxas1313.deviantart.com/art/Eve-no-Jikan-431202815

Etiket: , , , , , , , ,


Yazar Hakkında



  • lalesee

    Film bana P.K.D in Androidler elektrikli koyun düşler mi kitabını hatırlattı. Muhtemelen olayı ele alış şekilleri farklıdır ama konu olarak benzettim.

    • Sevil Yılmaz

      Kitabı okumadım. Sürekli adını duyar oldum. En yakın zamanda alıp okumak farz oldu

      • Kaprika

        Blade Runner’ı izlediysen okumuş kadar olmuşsundur 🙂

        • Sevil Yılmaz

          Onu izlemeyeni dövüyorlarmış 🙂 Teşekkürler bilgilendirme için

Başa Dön ↑

SSCP   CAS-002   9L0-066   350-050   642-999   220-801   74-678   642-732   400-051   ICGB   c2010-652   70-413   101-400   220-902   350-080   210-260   70-246   1Z0-144   3002   AWS-SYSOPS   70-347   PEGACPBA71V1   220-901   70-534   LX0-104   070-461   HP0-S42   1Z0-061   000-105   70-486   70-177   N10-006   500-260   640-692   70-980   CISM   VCP550   70-532   200-101   000-080   PR000041   2V0-621   70-411   352-001   70-480   70-461   ICBB   000-089   70-410   350-029   1Z0-060   2V0-620   210-065   70-463   70-483   CRISC   MB6-703   1z0-808   220-802   ITILFND   1Z0-804   LX0-103   MB2-704   210-060   101   200-310   640-911   200-120   EX300   300-209   1Z0-803   350-001   400-201   9L0-012   70-488   JN0-102   640-916   70-270   100-101   MB5-705   JK0-022   350-060   300-320   1z0-434   350-018   400-101   350-030   000-106   ADM-201   300-135   300-208   EX200   PMP   NSE4   1Z0-051   c2010-657   C_TFIN52_66   300-115   70-417   9A0-385   70-243   300-075   70-487   NS0-157   MB2-707   70-533   CAP   OG0-093   M70-101   300-070   102-400   JN0-360   SY0-401   000-017   300-206   CCA-500   70-412   2V0-621D   70-178   810-403   70-462   OG0-091   1V0-601   200-355   000-104   700-501   70-346   CISSP   300-101   1Y0-201   200-125  , 200-125  , 100-105  , 100-105  , 400-201   SY0-401   70-533   400-101   CRISC   70-534  , NSE4   101   PMP   9L0-012   220-801   1z0-808   PMP  , AWS-SYSOPS   70-463   JN0-102  , 101   102-400   350-029   300-320   101-400   200-125  , 70-346   000-017  , 300-115   74-678   700-501   70-461   1z0-434   400-101   70-417   300-135   70-177   70-461   70-346   70-410  , c2010-652   300-101  , 9L0-012   70-347   70-347